4.11.2010 Motory Leopard LBP 5692 Tuning
4.11.2010
Po téměř dvouměsíčním čekání konečně dorazily Motory Leopard LBP 5692/2Y. Jedná se o čtyřpólový motor s dvanácti slotovým statorem o vnějším průměr 55.8mm délce 92mm, hmotnosti 880g, hřídel 6mm. Udávané maximální hodnoty výrobcem jsou: max.proud 160A, max. zatížitelnost (příkon) 5500W, maximální otáčky 30tisíc otáček za minutu. Uvidíme jaká bude skutečná realita těchto údajů. Po předchozích zkušenostech, které jsem popsal v minulém článku, jsem motory opět rozebral a zjistit více méně stejný závěr jako u Leopardů 4082. Pod zadním čelem motoru opět hlinikové piliny od vrtání zajišťovacích šroubů a řezání závitů. Po vyjmutí rotoru jsem nemile překvapen. Bandáž (omotání) uhlíkovým rovingem je daleko horší než u menších motorů Leopard.
Po podrobnějším ohledání nabývám dojmu, že rotor byl omotán uhlíkovým rovingem neprosyceným pryskyřicí, ale až následně po omotání pryskyřicí pouze natřen. Navíc pryskyřicí o hustém skupenství, která nemá moc vsakovací vlastnost, tím pádem nemohlo dojít k úplnému prosycení lepidlem. Rotory ze dvou motorů jsou v jenom místě, tak málo nasycené lepidlem, že z nich lezou surová uhlíková vlákna a chlupatí. Nebude tedy od věci na rotorech provést malý Tuning v podobě nového bandážování uhlíkovým rovingem a následného dynamického vyvážení. Informaci o špatném prosycení uhlíkového rovingu, mám později potvrzenou i z firmy, kde jsem nechal dělat novou bandáž a vyvážení.
Seriový rotor bude rotačně opracován, omotán prosyceným uhlíkovým rovingem o šířce 5mm v celé šíři a ve finále dynamicky vyvážen. Na jednom motoru jsem shledal pomačkaný krycí plech zadního ložiska, které se vůbec netočilo, ale hřídel se točila v něm. Průměr hřídele 6mm je broušen do mínusu, tak že nebude od věci hřídel v obou ložiskách, při skládání motoru zalepit Loctitem 243, aby nedošlo k vyjiskření a následnému zvětšení radiální vůle. Ložiska jsou zde použita standardní o rozměrech 19x6x6 mm s označením 626 Z, budou nahrazeny kvalitními Japonskými. Ložisko bylo zřejmě poškozeno při lisování do duralového čela. Stator je udělaný velmi čistě a bez zjevných vad. Jako poslední jsem ještě nahlédl pod bužírky konektorů, jak kvalitně jsou napájeny. Zde musím říci, že je vše v pořádku, cínu je dostatek, žádný studený spoj, není nutné předělávat. Konektory jsou zlacené o velikosti 6mm.
6.12.2010 - Tuning rotorů
Upravené rotory už jsou doma :-) Tak ještě pár poznatků . Jak jsem již psal, došlo k přebandážovnání uhlíkovým rovingem a následně k dynamickému vyvážení. Zůstatková nevyváženost rotorů před úpravou byla 150 mg !!! Tato hmotnost činí otáčky 30 tisíc za minutu, jako horní hranici. Po úpravě jsou rotory vyváženy na 55tis. otáček za minutu a mají zůstatkovou nevyváženost 15-20 mg.