5.10.2010 Motory Leopard LBP 4082
Americká firma NEU Motors ze San Diega - California se v roce 2009 rozhodla vyrobit motory v koprodukci s firmou CastleCreations, se kterou úzce spolupracuje již několik let, pod názvem Neu-Castle. Tyto motory jsou vyráběny na čínské lince jako seriová výroba. V porovnání s originály NEU jsou o cca 20-25 procent levnější. V letošním roce se na trhu objevila čínská firma Leopard Hobby, která v současné době začíná prodávat velmi podobné až identické motory. Jak mi bylo sděleno e-mailem z firmy Leopard, udajně ze stejné výrobní linky i když po prvním vizuálním ohledání, mají do originál NEU motorů hodně daleko. Nemají lisované vinutí, ale jen volně namotané, proto potřebují delší plášť. U těchto motorů je uváděna účinnost až 90. Po testování uvidíme, jak je či není tato informace daleko od pravdy, ale myslím, že se k této hranici ani nepřiblíží. Zatím nabízím porovnání statické po rozborce prvních motorů, které mi dorazily minulý týden.
Už balení motorů napovídá, že si výrobce nechal záležet (nebo to má alespoň tak vypadat). Po otevření kulatého obalu je motor vsunut do molitanového válce. Zpracování po estetické stránce, jak už to u čínských výrobků bývá, je velmi pěkné. Duralová, černě eloxovaná čela, sedí velmi dobře díky osazení, které pasuje přímo do těla motoru. Použitá ložiska jsou od výrobce NSK, typ 625. Vnější průměr 16mm, vnitřní 5mm, šířka 5mm. Po demontáži předního čela jsem vysunul rotor. Rotor je složen z hlavní hřídele o průměru 5mm v celé délce. Na hřídeli jsou zalepená dvě duralová čela, mezi kterými jsou naskládané v podélné ose čtyři obdélné magnety. Celý rotor je omotaný uhlíkovým rovingem prosyceným pryskyřicí. Na první pohled je konstrukce stejná jako u originálních motorů NEU, ale je zde už vidět velký rozdíl v opracování rotoru. Motor NEU je po ovinutí uhlíkovým rovingem celý opravovaný do hladka, zatímco motor Leopard nemá rotor opracovaný vůbec. Axiální vůle je zde řešena mosaznými kroužky, u NEU je vůle řešena přesnými ocelovými podložkami a pod zadním čelem je navíc jedna prohnutá pružinová podložka zajištující stálý tah.
Dále jsem přistoupil k demontáži zadního čela, kde se objevil první nedostatek. Zadní čelo je k tělu motoru připevněno z boku čtyřmi šrouby 2.5 mm. Bohužel tyto díry pro šrouby jsou vrtané až po složení motoru, a to včetně řezání závitů. Motor je díky tomu pod zadním čelem plný duralových pilin. Doporučuji demontáž zadního čela a následné vyčištění u všech motorů Leopard, vzhledem k tomu, že to měly oba motory.
Namotání statoru je u obou značek velmi podobné. Tvrdost použitého materiálu na čela a plášť motoru je u Leopardů výrazně horší než u NEU, což je samozřejmě odraženo v pořizovací, až o 50% nižší, ceně u motorů o průměru 40mm, korespondujících s 15-kovou řadou NEU. Po odstranění smršťovací bužírky na kontaktech jsem byl až mile překvapen, jak jsou zapájené. Nepotřebují už další zásah, ale pro trvalé proudy přes 100A doporučuji silnější konektory.
K motorům jsem zakoupil i originál chlazení v podobě vodního pláště, kde mě opět mile překvapily koncovky pro přívod vody. Mají vnitřní průměr 3.5mm pro velmi dobrý průtok vody v chladícím systému, a vnější průměr 5mm. Lze tedy použít na přívod vody silikonovou trubičku o větším průměru (až 4x6mm), která nám zajistí větší průtok vody, než standardní průměr - samozřejmě za předpokladu, že tento průměr bude zachován jak na vstupu do lodi, tak i na výstupu z lodi ven. Jako mínus hodnotím již zalepené koncovky v chlazení od výrobce. Není tedy možné otočit je do požadované polohy. Chlazení je hlinikové a, vzhledem k provedení eloxovaného povrchu, se opět nejedná o moc kvalitní dural, ale spíše hliník. Ke každému chlazení jsou dva o-kroužky a další dva jako náhradní.
Testování v lodi se připravuje. Motory budou umístěny do Mystika 115 May Way (viz foto stavby) a nahradí tak modrá čínská topná tělesa s typovým označením KB45.