Sniper V2 FBL LAheli CZ Conversion for NEU Motor from powerboats.cz
12/2013 Český výrobce LAheli z Hlinska není jen výrobcem velkých vrtulníků, sedmistovkové třídy, ale především menších tříd. Zástupcem ve třídě 500 je vrtulník Sniper, který prošel několikaletým vývojem. První verze byla představená již v roce 2006 a měla řemínkový náhon zadního rotoru. Od té doby už ale uběhlo mnoho času a dnes je vše jinak. Průměr rotoru Snipera je o něco větší než většina "konkurentů" v této velikosti. Pro srovnání uvedu nejčastěji srovnávané Trex 500 ESP s průměrem rotoru 970mm, hmotností s 6S 2500mA 1730g, nebo Protos od MSH s průměrem rotoru 965mm a s LiPo 6S 2500mA hmotností 1540g. Sniper s dodávanými listy 470 mm má hlavní rotor o průměr 106cm a je možné použití i listů 480mm, kde se rotor zvětší ještě na 108cm, což odpovídá 91.6 dm čtverečných. Rozdíl mezi zmíněnými rádoby konkurenty v celkové ploše rotoru je značný, 17.6 dm čtverečních. V nejvýkonnějším setupu s LiPo 6S 2650mA, je letová hmotnost Snipera 1580g. Velmi nízká letová hmotnost, v poměru k ploše rotoru Vás pak odmění diametrálně jiným letovým projevem na výrazně nižších RPM (otáčkách rotoru), které mají za následek samozřejmě výrazně nižší amortizaci jednotlivých dílů a komponentů vrtulníku. Nízká hmotnost Vám také umožní velmi elegantní autorotace na zádech s půl přemetem o kterých si můžete s Trexem nebo Protosem nechat, tak akorát zdát. Autorotace s těmito stroji v úplném bezvětří z vysokých výšek, kde se při sestupu zcela vytratí roztočení od motoru, jsou spíše boj o přežití a s trochou štěstí nezlomíte podvozek. Další velikou výhodou z praxe , vidím u Snipera hnaný i zadní rotor a tím pádem i velmi přesnou pilotáž, v tomto, mnohými ne moc oblíbeném režimu autorotace. U některých vrtulníků této velikosti, je to veliký nedostatek, nežízená vrtulka v autorotaci. To jen malé porovnání z praxe, ale teď zpět ke Sniperovi.
Jak jsem již uvedl Sniper prošel mnoho změnami z důvodů vývoje vrtulníkové světové scény a zvyšujících se nároků uživatelů. Zde krátký popis změn. První bylo zesílení hřídele hlavního rotoru z 5mm na 6mm. Následovalo nahrazení náhonu zadního rotoru kardanem místo řemínku a dále rozšíření bočnic v místě serv pro 15mm široká digitální serva. Poslední změnou v roce 2012 je pak zesílení hřídele zadního rotoru z 3mm na 4mm, čímž bylo nutné provést i kompletní předělání unašeče smýkátka a také kamene vrtulky. Díky těmto zásadním změnám si Sniper vysloužil přívlastek ke svému jménu a v současné době je v prodeji již jen jako Sniper V2. Vyrábí se v provedení jak bezpádlovém FBL, tak i pádlovém. Pro milovníky větších úhlů než -11.5/+11.5 stupně, lze pádlovou verzi rozšířit Tuningovým setem jiného systému přepákování hlavy, pod názvem 3D Expert. Na tomto přepákování jsem měl možnost se seberealizovat a podílel se, jak na konstrukci, tak i na testování. Je možné sním docílit úhlů až +/- 15 stupňů a také měnit poměr přepákování mezi pádly a úhly listů.
Vzhledem k tomu, že jsem člověk kreativní a jen tak se nespokojím se seriovým provedením jakéhokoliv modelu, tak i na Sniperu V2, bylo ještě stále co pozměnit. Pro přesnost extrémního výkonu motoru NEU jsem původní hlavní kolo 110 zubů modul 0.7 nahradil kolem o větším průměru s šikmým zubem 102 zubů modul 0.8. Hlavní kolo prošlo také vývojem v podobě několika prototypů, aby bylo docíleno co nejmenší hmotnosti, při zachování požadované tuhosti. Šikmý převod má tendenci hlavní kolo ohýbat směrem nahoru. Díky většímu kolu, je nutná drobná úprava na bočnicích v podobě zvětšení otvoru pro hlavní kolo a při použití motoru NEU s větší roztečí šroubů pro připevnění, byla nutná i drobná úprava motorového lože frézou a také úprava vodítka cykliky vis. fotogalerie. K motoru NEU 1706 jsem sáhl po regulátoru MGM COMPRO TMM 8026-3s X2 SERIES PRO s výčtem dat a především s velmi dobrou regulací v režimu governor. Regulátor, dle možností konfigurátoru výrobce, může mít interní spínaný S-BEC 5-6V a nebo HV-BEC 5-8V.
Letové vlastnosti ani nepotřebují žádný dlouhý komentář, kdo Snipera nezkusil nemůže hodnotit a vůbec vědět o čem je řeč. S takto lehkým strojem je radost létat. Na tři a půl tisících otáčkách poletí i dlažební kostka, cihla nebo i dveře od latrýny, to je pravda, ale Sniper V2 je cesta úplně jiná a především odlišná od komerčních vrtulníků. Musím, ale také uvést, že né každému musí lehký vrtulník vyhovovat. Abych tu nepsal, jen samé superlativa, tak uvedu ještě také nějaké záporné vlastnosti a to je pro mnohé, vyšší pořizovací cena a pro některé moc konzervativní tvar kabiny nepodléhající módním trendům a výstřelkům. Pokud je Sniper V2 již posední typ se 4mm hřídelí pro zadní rotor je dobré nedržet se návodu a gripy se smýkátkem sestavit jako tlačné nikoli tažné. Tím se docílí správný střed smýkátka a potřebný střih vrtulky.
Za zmínku rozhodně také stojí perfektní servis a dodání náhradních dílů přímo výrobcem. Do druhého dne, je vždy najdete v poštovní schránce :-) Navíc je mi velikou radostí létat s ryze Českým produktem z kvalitních materiálů.
12/2013 Setup Sniper V2 FBL LAheli
- motor NEU 1706/1.5Y
- ESC MGM COMPRO TMM 8026-3s X2 SERIES PRO
- aku LiPo 6S1P 40/50C 2650mA
- konverzní kolo pro motor NEU
- serva cyklika digitální Savox SH-1250MG + Tail SH1257MG
- Flybarless Mikado Mini VBar V 5.3 PRO
- listy MS Com. Champion 470mm FBL