3.11.2020 lamination into negative forms
3.11.2020 Laminování do negativních forem.
Dlouho jsem přemýšlel, jestli zde psát také o současné problematice výroby trupů lodí. Vzhledem k tomu, že se na celosvětové modelářské scéně powerboatů, čím dál více objedvují negativní příspěvky i s fotkami špatně vyrobených trupů, někdy vyrobených až velmi tragickým způsobem, co musel laminovat spíše zedník, než odborník a to tak trochu vrhá špatné světlo na mé mnohaleté přátele, kteří svým precizním přístupem a více než 30 letou praxí, odvádí skutečně perfektní práci, rozhodl jsem se zde zvěřejnit, jak skutečně vypadá výroba trupů pro mnoho zahraničních firem v Evropě a v jakém stavu trupy opouští Českou Republiku. Dle fotek si každý udělejte vlastní názor na to, jaký trup byl vyroben v České Republice a jaký nikoliv...
Nehodlám zde nikoho soudit a nebo pomlouvat, ale rád bych uvedl věci na pravou míru.
V žádném případě, se zde nevyrábí trupy dělené, kdy se slepuje horní díl se spodním dodatečně, až po vytvrzení pryskyřice. Vždy je výrazně lepší varianta, když jsou obě poloviny slepené ve formě během laminování. U trupů, slepovaných dodatečně až po vytvrzení pryskyřice je snížena pevnost v dělící rovině. Pryskyřice na laminování jsou dvousložkové, založené na chemické reakci. Po vytvrzení, kdy proběhla chemická reakce do svého konce, ani stejná pryskyřice na slepení dílů už nemá 100% pevný spoj a pryskyřice se již s vytvrzenou nikdy 100% nespojí. Z technologického hlediska, jsou trupy slepované dodatečně, tak trochu pravěkem v oboru laminování...